T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü
ERZİNCAN HAVALİMANI

​​​​​​

Seyrüsefer Hizmetleri


Seyrüsefer Hizmetleri


Hava Trafik Kontrol Kulesi:

            Erzincan Havalimanında hava trafiğinin kontrolü; uluslararası havacılık kurallarına göre Türkiye Hava Sahası’ndaki uçuş emniyeti ve akışının temini amacıyla Havalimanımıza bağlı başlıca Havalimanımız 29 pistimizde Localizer, 29/11  VOR, DME ve NDB seyrüsefer cihazları bulunmakta olup, Refahiye Vabel VOR İstasyonunda  ise transit uçuşlar için VOR ve DME cihazları bulunmaktadır. Terminal binaları ve Teknik Blok Alıcı istasyonlarında konumlanmış olan yer ve yer ile kulede konuşlanmış hava/yer haberleşmesinde kullanılan telsizler ile seyrüsefer yardımcı sistemleriyle hizmet verilmektedir. Bununla birlikte yine Hava Trafik Hizmeti’nde kullanılan manuel sesli haberleşme sistemi, AFTN otomatik mesaj alma/gönderme sistemi, meteorolojik koşullar ve havalimanı genel durumu ile ilgili bilgilerin yayınlanmasını sağlayan AWOS sistemi yer almaktadır.

Havalimanımızda Hava Trafik Kontrol (ATC) Ünitesi tarafından Yaklaşma Kontrol ile Meydan Kontrol Hizmetleri sağlanmaktadır. Radarsız (procedural) yaklaşma kontrol hizmeti sunulmaktadır. Havacılık Enformasyon Hizmetlerini sunmak üzere bir AIM (Havacılık Bilgi Yönetimi) ofisi yer almaktadır. Erzincan için mevcut aletli yaklaşma prosedürleri VOR/DME , NDB/DME, VOR and NDB`dir.

 

Genel Bilgi:
            Hava trafik hizmetlerinde dört ana faktör vardır; emniyet, güvenlik, doğruluk ve ekonomi. Bütün bu unsurları sağlamak için çeşitli ekipmanları uygun biçimde kullanmamız gerekmektedir. Bu ekipmanlar farklı yerlerde kurulur ve bu cihazların sayesinde daha emniyetli uçuşlar elde edilir.

Bir uçuşun dört ana bölümü mevcuttur:
a.  Kalkış
b.  Seyrüsefer
c.  Yaklaşma
d.  İniş

Bir yerden başka bir yere olan yolu bulmamıza SEYRÜSEFER denir. Seyrüsefer sistemleri pilota durum bilgisi verir. Pozisyon, rota ve hızı takip etmede en basit ve en az sofistike olan yol, yer şekillerinin dikkate alındığı ve havacılık haritalarıyla karşılaştırıldığı yöntem olan pilotajdır. Bunun yanı sıra çeşitli radyo seyrüsefer yardımcıları bulunmaktadır:

A.  VOR (VHF omnidirectional radio range - VHF çok yönlü radyo menzili) )
B.  DME ( Distance measuring equipment - Mesafe ölçüm ekipmanı)
C.  NDB ( Non-directional radio beacon - Yönsüz radyofar)

A) VOR ( VHF OMNIDIRECTIONAL RADIO RANGE )
            VHF omnidirectional radio range, VOR, uçaklar için bir radyo seyrüsefer yardımcısı tipidir. VOR sistemleri pilota manyetik kuzeye göre açı bilgisi verir.
VOR, hem istasyonun kimliğini hem de kendisine olan açıyı kodlayan bir VHF radyo sinyali yayımlar; pilota VOR istasyonuna göre hangi yönde olduğunu söyler. Bu bilgiye radyal adı verilir. VOR`ın temel çalışma prensibi VOR fasilitesinin aynı anda iki sinyal yayımlamasıdır. Bir sinyal bütün yönlerde sabit iken diğeri istasyon etrafında döner. Havadaki ekipman her iki sinyali de alır. İki sinyal arasındaki farkı elektronik olarak değerlendirir ve sonucu istasyona göre radyal olarak yorumlar.

B) DME (DISTANCE MEASURING EQUIPMENT)
            Distance Measuring Equipment (DME), UHF radyo sinyallerinin yayılım gecikmesini hesaplayarak mesafeyi ölçen, transponder tabanlı bir radyo seyrüsefer teknolojisidir. VOR ve ILS sadece verici özelliğinde iken DME alıcı-verici özelliklerini taşır. Interrogator (sorgulayıcı) cihazı `transponder`a sorgulama yayını gönderir; buna cevaben `transponder` da hassas bir zaman sürecinde bir cevap yayını gönderir. DME alıcısı daha sonra gönderdiği yayın ile aldığı yayın arasındaki zaman farkını hesap ederek uçağın DME istasyonuna olan mesafesini gösterir.

Uçaklar bu yayın çiftlerini (belirli bir müddet ve aralıktaki iki yayın) göndererek ve alarak yerdeki bir `transponder`a mesafelerini belirlemek için DME`yi kullanırlar. Bu mesafe genellikle `slant range` (eğimli mesafe) olarak adlandırılır ve trigonometrik olarak hem transponder üzerindeki irtifaa hem de onunla yeryüzüne olan izdüşümü mesafesine bağımlıdır.

C) NDB (NON-DIRECTIONAL RADIO BEACON)
           
Non-directional radio beacon (NDB) bir radyo sinyalleri yayın istasyonudur; ancak günümüzde hava seyrüseferinde kullanımı azalmıştır. Daha çok VOR`a yedek olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca

Aşağıdaki şu sebeplerle kullanılmaktadır:
a.  Ucuzluk
b.  Fazla trafik olmayan havalimanları
c.  Askeri ihtiyaçlar
d.  İleri seyrüsefer sistemlerine sahip olmayan hava araçları

Sinyalleri yerkürenin kavisliliğini takip eder, böylece NDB sinyalleri alçak irtifalarda çok daha uzak mesafelerden alınabilir. Bununla birlikte NDB sinyali atmosferik şartlardan, dağlık araziden, sahil kırılmasından ve gök gürültülü fırtınalardan özellikle uzak mesafelerde daha fazla etkilenir. Çok hassas değildir.

 

T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü